5 tips bij loonbeslag: zo help je jouw werknemer vooruit

Een loonbeslag is ingrijpend. Financieel gezien, maar ook mentaal. Een medewerker is het overzicht verloren. Hij of zij kan schaamte ervaren omdat de geldzorgen nu bekend zijn bij de werkgever. Het is belangrijk om hier aandacht voor te hebben. We geven je graag een aantal tips.

1. Bespreek de rechten en plichten met de werknemer

Als er loonbeslag wordt gelegd, is het niet verplicht voor de werkgever om de werknemer hiervan te informeren. Maar, het is juist een goed moment om hulp te bieden. Bijvoorbeeld door uitleg te geven en de stappen in het proces te verduidelijken.

Bespreek bijvoorbeeld:

  • Welke delen van het inkomen onder het loonbeslag vallen. Bijvoorbeeld vakantiegeld, overuren of een 13e maand;
  • Welke informatie je deelt en welke de werknemer moet geven. Bijvoorbeeld: leeftijd, gezinssamenstelling, woonlasten, toeslagen, inkomen van de partner of inkomen uit andere werkzaamheden en ziektekosten.

Het delen van deze gegevens omdat er loonbeslag is gelegd, voelt kwetsbaar. Vertel de medewerker daarom hoe je met deze gegevens omgaat. En leg uit dat er een geheimhoudingsplicht is.

2. Help de werknemer met het berekenen van de beslagvrije voet

Weet de werknemer wat zijn of haar beslagvrije voet wordt? Laat hem dit ook zelf berekenen. Als het bedrag te laag is om in belangrijke levensbehoeften te voorzien, kan de medewerker in gesprek gaan met de deurwaarder. Een kleine aanpassing kan het verschil maken tussen grotere problemen rondom vaste lasten en kosten.

3. Betaal niet meer dan afgesproken

Je bent verplicht om het afgesproken loonbeslag in te houden. Leg dat ook uit aan de medewerker. Kies je ervoor om toch meer te betalen of het loonbeslag (deels) niet in te houden? Dan ben jij aansprakelijk voor de schade. Het bedrag moet altijd alsnog betaald worden.

4. Schakel de leidinggevende in

De leidinggevende is vaak de eerste contactpersoon voor een werknemer. Zorg ervoor dat deze op de hoogte is van wat er speelt. De leidinggevende kan signalen (verzuim, verminderde effectiviteit/inzetbaarheid) opvangen en actie ondernemen. Help leidinggevenden om werknemers goed te ondersteunen. Zodat medewerkers een lage drempel ervaren om te delen hoe het met hen gaat.

Om tijdig hulp te kunnen bieden aan medewerkers met geldzorgen of -vragen, is het belangrijk om signalen tijdig te herkennen en zorgen bespreekbaar te maken. Leidinggevenden hebben hierin een sleutelfunctie.

5. Bied persoonlijke ondersteuning

Het loonbeslag kan grote invloed hebben op de persoonlijke situatie van de werknemer. Als werkgever kun je met persoonlijke ondersteuning zorgen dat de financiële situatie verbetert. Denk hierbij aan individuele begeleiding. Vaak vindt men het lastig om hulp te vragen bij geldproblemen. Maar juist nu kun je het verschil maken.