Waarom je medewerkers in de overgang moet ondersteunen. En hoe je dat doet.

De overgang; elke vrouw krijgt er vroeg of laat mee te maken.

Daar valt weinig aan te veranderen. Zo’n 65% van de vrouwen heeft last van overgangssymptomen. En 40% van die vrouwen ervaart hiervan ook last op werk. Hoe kun je als werkgever ondersteuning bieden op een manier die past bij je werkgeverschap?

De overgang. Cijfers voor de sector.

De overgang begint meestal als vrouwen tussen de 40-45 jaar oud zijn. Laten we even kijken naar de cijfers. In kwartaal 1 van 2022 werkten 1,4 miljoen mensen in zorg en welzijn. Daarvan is 81% vrouw (bijna 1,2 miljoen). Meer dan 920 duizend mensen zijn 35 jaar of ouder. (Bron CBS) 81% daarvan: 745.200 vrouwen die potentieel richting de overgang gaan of er middenin zitten. 

Aangezien de overgang meestal begint tussen de 40-45 jaar en zo’n 2 – 10 jaar duurt, is het dus belangrijk om als werkgever rekening te houden met de overgang bij vrouwen. Wist je trouwens dat de hormoonspiegel van vrouwen al vanaf 35 jaar aan het veranderen is? Vanaf dan kunnen vrouwen al veranderingen merken in hun lichaam.  

Sommige symptomen belemmeren de productiviteit. Vrouwen die last hebben van de overgang op werk geven aan dat dat meestal komt door: 

  • Vermoeidheid 
  • Slecht slapen 
  • Concentratieproblemen 
  • Stemmingswisselingen 
  • Opvliegers 

Je kent ze vast. En het zal je vast niet verbazen dat dit soort symptomen werknemers kunnen belemmeren in het werk. 

Overgangssymptomen kunnen leiden tot meer verzuim

Hebben werknemers veel last van overgangssymptomen? Dan kan dat leiden tot meer kort- en langdurig verzuim. Begrip en praktische oplossingen kunnen helpen verzuim door overgangsklachten te verminderen.

6 tips om je werknemers op de werkvloer te ondersteunen tijdens de overgang 

 

  1. Toon begrip en creëer een veilige sfeer waar gepraat kan worden

Misschien een open deur. Maar toon begrip als vrouwen last hebben van overgangsklachten. Sommige vrouwen in de overgang (zo’n 7%) voelen zich een ‘aansteller’ als ze klachten ervaren. Ze schamen zich en praten er vervolgens niet over. Dat kan ertoe leiden dat ze te lang doorgaan en dan alsnog – en misschien zelfs voor langere tijd – uitvallen. Zorg er dus voor dat je werknemers weten waar en bij wie ze terecht kunnen. 

  1. Bied begeleiding aan als je werknemer belemmert wordt door de overgang

Bied je werknemer begeleiding aan als zij belemmert wordt door klachten die de overgang met zich meebrengen. Ga in gesprek en bespreek wat je werknemer nodig heeft om goed te blijven functioneren.  

  1. Probeer mee te denken over praktische oplossingen

Als werkgever kun je je medewerkers helpen door mee te denken over praktische oplossingen. Is je medewerker moe? Misschien kan een extra pauze helpen. Of iets eerder stoppen aan het einde van de dag.  

  1. Zorg dat werknemers toegang hebben tot informatie over de overgang

Uit onderzoek van IZZ blijkt dat een kwart van de vrouwen informatie mist over de overgang. Dan moet je denken aan informatie over:  

  • Het herkennen van de overgang (wanneer begint het, wat zijn de klachten, etc) 
  • Hoe ga ik om met de overgang op werk? 
  • Hoe kan ik de overgang accepteren.  

Help je werknemers door hen hierover informatie te geven.  

  1. Organiseer een themabijeenkomst voor alle werknemers om hen te informeren over de overgang

Je kan medewerkers die in de overgang zitten helpen door ervoor te zorgen dat iedereen (ook mannen!) op de hoogte is van wat de overgang inhoudt en welke symptomen de overgang kent. Organiseer daarvoor een themabijeenkomst voor al het personeel. Zo kunnen collega’s elkaar beter ondersteunen. En elkaar op tijd hulp bieden. 

  1. Faciliteer het gesprek over de overgang

Doorbreek het taboe door het gesprek over de overgang te faciliteren. Bijvoorbeeld in teamvergaderingen of gewoon in pauzes. Moedig collega’s onderling aan om met elkaar in gesprek te gaan over dit onderwerp. Zo kunnen ze elkaar ondersteunen, maar vinden ze ook herkenning bij elkaar. 

Bronnen: