'Erg soepel, snel, heel goed opgezet en uitgedacht. Een fijne meedenkende kritische blik'
Klantervaring Zorggroep Almere
Brenda Pijl is adviseur HR bij Zorggroep Almere. Deze organisatie biedt eerstelijnszorg in o.a. gezondheidscentra, op de huisartsenpost en in thuissituaties. Eind 2021 startte Zorggroep Almere met het Financieel fit programma van PGGM&CO. Zij bieden werknemers met dit programma drie vormen van coaching aan. Brenda vertelt over haar ervaring met het Financieel Fit programma.
‘We weten dat er bij onze medewerkers financiële problemen zijn, want er zijn loonbeslagen en er komen informatieverzoeken binnen. We deden daar eerst niet zo veel mee. Maar we wisten dat er íets moest gebeuren toen het er steeds meer werden en er blijkbaar mensen zijn die niet aan betalingsverplichtingen kunnen voldoen.’
Op zoek naar laagdrempelige hulp
‘Niemand praat graag over financiële zaken. Dat werd duidelijk toen we een keer een webinar over geldzaken organiseerden. Er was bijna geen animo voor. We gingen op zoek naar hulp van buitenaf. Er zijn hulpinstanties in Almere waar je heen kunt als je geldzorgen hebt. Maar we wilden iets intern en laagdrempeligs aanbieden. Zo kwamen we bij het aanbod van PGGM&CO uit.’
Financieel Fit programma
‘We konden aanhaken op een campagne die al bij ons liep, ‘Zorg goed’. Die campagne stimuleert medewerkers óók goed voor zichzelf te zorgen. De campagne omvat leuke dingen voor medewerkers; zoals een koffiebon voor een lokaal café in Almere, een nieuwsbrief met en gezonde recepten en diverse (digitale) workshops. Hier sluit het onderwerp ‘op financieel vlak goed voor jezelf zorgen’ mooi bij aan. We hebben in 2020 een pilot gedraaid en die verliep succesvol.’
Meerwaarde van HR voor werknemers
‘We zijn gestart met de drie coaching trajecten; de Geldcoach, de Budgetcoach, en de Geldbuddy. Die sessies lopen nog, maar het heeft al mooie gesprekken opgeleverd. Bijvoorbeeld met iemand die meerdere zorgen bleek te hebben. Ik kan dan uitleggen wat we vanuit HR allemaal kunnen betekenen.
We krijgen steeds meer financiële hulpvragen, zoals mensen die eerder willen stoppen met werken. Medewerkers hebben soms geen idee hoe hun pensioen eruitziet. Dat kun je dan gelijk meenemen.’
Actieve opvolging bij geldproblemen
‘We zijn actiever mensen met geldzorgen gaan opvolgen. Als iemand een informatieverzoek voor het loon ingediend kreeg, deden we daar niks mee. Nu volgen we dat op, met de vraag of er hulp gewenst is. En we vertellen gelijk hoe wij kunnen helpen. Daar zijn we nog maar net mee begonnen, maar dit heeft al wat opgeleverd.
Positieve resultaten
Het duurde even voordat er tastbare resultaten kwamen van het programma. Inmiddels nemen medewerkers uit zichzelf contact op met het verzoek informatie toe te sturen. Dat vind ik echt fantastisch, dan kun je iemand een richting ophelpen die misschien wel levens veranderend is.’
Wil je meer informatie over het Financieel Fit programma? Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.