Werkgevers zijn vaak niet voldoende op de hoogte van de financiële problemen van werknemers

Financiële problemen: een onderwerp waar veel werknemers (ook in zorg en welzijn) mee worstelen. Maar ook een onderwerp waar veel schaamte omheen hangt. Uit recent onderzoek van Ipsos I&O (in opdracht van ABN AMRO), blijkt dat werkgevers nauwelijks op de hoogte zijn van deze problemen bij hun personeel.

Terwijl het belangrijk is dat werknemers zich goed voelen over hun financiële situatie en vertrouwen hebben in nu en de toekomst. Dat geeft rust in hun hoofd én daarmee ook op de werkvloer. Want 22% van de werknemers in loondienst ervaart moeilijkheden bij het rondkomen. Bewustwording is de eerste stap om het probleem aan te kunnen pakken. Wij nemen je mee in een aantal recente onderzoeken onder werknemers in Nederland. 

Financiële problemen bij werknemers 

Volgens bovengenoemd onderzoek hebben maar liefst 730.000 Nederlanders problematische schulden (Rijksoverheid), en 42% van de huishoudens heeft in het afgelopen jaar met betalingsproblemen gekampt (Nibud). Volgens Nibud zijn de meest voorkomende problemen het te laat betalen van rekeningen, ontvangen van aanmaningen, moeite met het betalen van zorgverzekeringskosten en belastingschulden. 

Impact van financiële problemen op werkprestaties 

Financiële zorgen hebben aanzienlijke gevolgen voor de werkprestaties van werknemers. Een kwart (25%) van de werknemers die moeilijk rondkomen, geeft aan dat zij zich slecht kunnen concentreren vanwege hun financiële situatie. Daarnaast meldt 11% dat ze langdurig ziek zijn geweest als gevolg van deze zorgen (Ipsos I&O). Financiële zorgen zet je niet even aan de kant, maar spelen continu door mensen hun hoofd. Dat maakt juist als werkgever het bewustzijn zo belangrijk. 

Slechts één op de vijf werknemers die financiële problemen ervaart, stelt zijn of haar leidinggevende hiervan op de hoogte. De meerderheid (70%) voelt geen behoefte om hun financiële situatie te bespreken. En een significant aantal werknemers (25%) voelt zich zelfs niet veilig genoeg om zijn of haar financiële situatie met hun werkgever te delen (Ipsos I&O). 

"22% van de werknemers in loondienst ervaart moeilijkheden bij het rondkomen." - Ipsos I&O

De impact van gestegen kosten op rondkomen 

De kosten voor levensonderhoud hebben een grote impact. En dan vooral op de groep werknemers die voorheen al moeilijk of net konden rondkomen. Maar liefst 89% van de mensen die moeilijk rondkomen heeft veel last van deze kostenstijgingen. Dit geldt ook voor mensen die net kunnen rondkomen (72%). Zelfs onder mensen die makkelijk rondkomen, ervaart 26% de gevolgen van deze stijgingen (Nibud).  

Dit heeft een grote impact op het privéleven van werknemers. Zo heeft 80% van de mensen die moeilijk rondkomen moeite met het betalen van boodschappen. En heeft 34% moeite met het bekostigen van hobby's en andere uitjes (Nibud). De stijgende kosten heeft ook gevolgen op het spaargedrag: 41% van de werknemers spaart minder dan 10% van hun inkomen en 20% heeft minder dan €1.000 aan spaargeld (Nibud). Uit onderzoek blijkt ook dat een groot deel van de werknemers niet op de hoogte is van de toeslagen waar zij mogelijk recht op hebben. (Ipsos I&O). 

Creëer een open organisatiecultuur 

Als werkgever is het van groot belang om bewust te zijn van de financiële uitdagingen waarmee werknemers mogelijk worstelen. De eerste stap is het gesprek aangaan. En dat kan alleen door een open organisatiecultuur te creëren en het taboe rondom financiële problemen te doorbreken. Daarmee draag je als werkgever niet alleen bij aan het welzijn van je werknemers, maar ook aan betrokkenheid binnen de organisatie. Begin met een goed gesprek en ga daarna pas actief op zoek naar oplossingen. Want als je iets niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.  

Bronnen: