De kracht van anonieme huiskamercoaching

Van roddelende collega's tot te veel werkdruk. Jildou is al 12 jaar coach, maar biedt sinds 2 jaar als huiskamercoach een luisterend oor voor medewerkers van een kinderopvang-organisatie. Bij haar kunnen medewerkers hun verhaal kwijt. Binnen één tot vijf sessies begeleidt ze hen om veerkrachtiger te worden en patronen te doorbreken. En dat geheel anoniem. Een mooie eerste én laagdrempelige stap wanneer werknemers tegen iets aanlopen.

Luisteren zonder oordeel 

Jildou neemt ons mee in het begrip 'huiskamercoach'. Een nieuwe vorm van coaching die laagdrempelig aanvoelt, alsof je bij iemand in de huiskamer zit. "Ik coach mensen niet letterlijk in mijn huiskamer, maar ik creëer wel dat veilige gevoel. Naar mij toe komen moet zo laagdrempelig mogelijk voelen. Coaching is sowieso altijd 100% vertrouwelijk. Huiskamercoaching gaat nog een stap verder, omdat de medewerkers anoniem én op eigen initiatief langskomen." 

Dat is best bijzonder. Mensen mogen vanuit hun werkgever vijf keer 'ongezien' bij Jildou langskomen. Zijn er meer sessies nodig? Dan kan een werknemer extra sessies aanvragen bij de werkgever. "Ik ben vaak niet aan het werk in een organisatie, maar in mijn eigen praktijk. Mensen kunnen ook online een afspraak met mij maken zonder dat de werkgever hiervan op de hoogte hoeft te zijn. Die vertrouwt er namelijk op dat mijn sessies positief bijdragen aan het werkgeluk van werknemers." 

Waarvoor kan je bij een huiskamercoach terecht? 

Bij Jildou kunnen werknemers met werkelijk alles terecht, ze luistert zonder oordeel naar hen. De redenen dat mensen bij haar aankloppen zijn dan ook heel divers. "De aanleiding kan privé of werk gerelateerd zijn. Denk aan het omgaan met verschillende levensfasen zoals een scheiding of de overgang. Maar ook werkdruk, stress of problemen met communicatie en samenwerking zijn vaak aanleiding om met mij in gesprek te gaan. Iedereen heeft eigen leerdoelen, daarom is mijn coaching altijd op maat. Van een manager tot werknemer en van een klein tot groot vraagstuk. Ik ben er voor iedereen." 

Succesvol patronen doorbreken 

De een komt bij een huiskamercoach na een concreet incident, de ander met alleen met een vervelend gevoel. "Binnen vijf sessies stimuleer ik mensen om hun 'probleem' op te lossen. Ik ben een trotse coach als mensen het hebben aangedurfd om het gesprek aan te gaan en zichzelf daarmee prioriteit hebben gegeven." Zo geeft ze als voorbeeld: werknemers doen zichzelf namelijk geen plezier met altijd lief en volgzaam zijn, wel met het aangeven van hun grenzen. Daarmee kunnen ze patronen doorbreken en hun zelfvertrouwen vergroten. 

Verschil (huiskamer)coach en vertrouwenspersoon 

De lijn tussen een (huiskamer)coach en vertrouwenspersoon is dun. Toch is er wel een verschil. Een vertrouwenspersoon wordt vaak ingeschakeld bij meldingen van (ernstig) grensoverschrijdend gedrag of bij conflicten waarbij je zelf weinig invloed hebt op de situatie of het gedrag van anderen. Coaching richt zich juist op vraagstukken waar je wel zelf nog invloed op hebt, maar misschien niet ziet.  

Onbewust pestgedrag 

Hoewel er nog nooit iemand naar haar toe is gekomen die zei: “ik word gepest", ontdekt Jildou vaak tijdens gesprekken dat werknemers wel te maken hebben met pestgedrag.  Dit gaat van iemand steeds buitensluiten tot iemand negeren in teammeetings. "Ik vermoed dat pesten vooral onbewust gebeurt. Ik onderzoek met de medewerker, oftewel het slachtoffer, waar je zelf wél invloed op hebt. Oftewel, wat zou je zelf kunnen doen wanneer iemand over je grens gaat? Het begint altijd met jezelf uitspreken. Geef aan wat je grenzen zijn en van welk gedrag je last hebt. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd, dan gedaan. Daarom geef ik ze concrete handvatten mee om deze stap te kunnen én durven zetten." Soms is dit niet genoeg om pestgedrag op te lossen. In dat geval verwijst ze werknemers naar de vertrouwenspersoon of HR.  

Meer regie over je eigen leven 

"Ik denk dat iedereen baat heeft bij een coach. Het is laagdrempelig en voorkomt vaak dat dingen blijven sluimeren en daarmee erger worden. Het is een investering om mensen op lange termijn veerkrachtiger te maken. Je krijgt meer regie over je eigen leven en daar word je een gelukkiger mens van." 

Merk je dat je iemand vastloopt in zijn of haar werk? Om wat voor reden dan ook? Help diegene de eerste stap te zetten en maak het bespreekbaar. Met een coach of met iemand die dicht bij diegene staat. Praat met iemand die zonder oordeel naar je luistert. Want eigenlijk zijn coaching en therapie een zakelijke vervanging van wat we gewoon als mensen aan elkaar zouden moeten geven. 

Over Jildou Oostenbrug 

Jildou heeft een zakelijke achtergrond als marktonderzoeker en merkstrateeg, en werkt sinds 2012 zelfstandig als coach, trainer en opleider.