Medewerkers met geldproblemen zien vaak door de bomen het bos niet meer. Rekeningen stapelen zich op en door schaamte vinden ze het vaak lastig om hulp te vragen. Ook voor Edi was dit de realiteit. Gelukkig trok zijn werkgever aan de bel en bood hulp aan. Die hulp greep Edi met beide handen aan. Samen met budgetcoach Ilona startte hij een traject om zijn financiën weer op orde te krijgen. Ze vertellen samen over dit traject en hoe je concreet als werkgever medewerkers met geldzorgen kunt ondersteunen.
Edi is een vrolijke familieman en werkt al 8 jaar voor een organisatie in Rotterdam. Helaas ontstonden er de afgelopen jaren door een aaneenschakeling van gebeurtenissen steeds meer financiële problemen. Thuis kreeg hij brief na brief op de mat met flinke openstaande bedragen en ook op werk kwamen er loonbeslagen. Edi: “Ik stopte eerst zoveel mogelijk brieven terug in de kast omdat ik het niet overzag. Gelukkig kreeg mijn werkgever al snel een gevoel dat het niet goed ging. Ze zagen het ook aan me. Waar ik eerst altijd zo vrolijk was, werd mijn uitstraling steeds somberder.’’
Hulp aangeboden gekregen
‘’Uiteindelijk is mijn werkgever met mij het gesprek aangegaan en hebben ze hulp aangeboden. Dat vond ik heel fijn. Ze gaven me hiermee echt het gevoel dat we voor elkaar zorgen. Ik zorg voor dit bedrijf door mijn verantwoordelijkheid te nemen en mijn werk te doen. Zij zorgen voor mij door extra hulp van een budgetcoach in te schakelen zodat ik hier weer met een blij gevoel kan zitten. Ik gun iedereen zo’n werkgever.’’
Drempel voor medewerkers is veel te hoog
Er worden een ruim aantal uren beschikbaar gesteld door de werkgever van Edi voor een traject met Ilona, budgetcoach bij budgetcoach.nl. Zij benadrukt hoe je hiermee als werkgever echt het verschil kunt maken: ‘’Het is zo prettig als een werkgever het initiatief neemt om hulp te bieden aan een medewerker met geldzorgen. Die drempel is voor een medewerker zelf vaak te hoog. Bovendien heb je er zelf ook baat bij. Medewerkers met geldzorgen zijn namelijk minder productief, maken meer fouten of vallen zelfs uit door stress. Juist in de zorg- en welzijnssector, waar fouten zelfs gevaarlijk kunnen zijn, is het zo belangrijk om hier aandacht voor te hebben. En je hand uit te reiken naar medewerkers met geldzorgen. De werkgever van Edi heeft dat echt goed gedaan.
Er viel zo’n last van mijn schouders af
De eerste afspraak was bij Edi thuis. Ilona vertelt: ‘’Ik wil altijd eerst tijd maken voor verbinding. Het verhaal horen achter iemand zijn situatie, want dat is er altijd.’’ Voor Edi was het best moeilijk om alles op tafel te gooien: “Er kwam veel schaamte bij kijken. Maar toen ik eenmaal open kaart had gespeeld, viel er zo’n last van mijn schouders af. Ik kreeg ook al snel het idee dat Ilona echt graag wilde dat het beter met me ging. Dit maakte het persoonlijker.’’
Het vertrouwen groeit sneller als je elkaar live ziet
Na de intake stellen ze samen een plan op en spreken ze maandelijks af bij Edi op kantoor om te checken of alles goed gaat. Op die manier kost het Edi de minste tijd en kunnen ze de afspraken gewoon overdag doen. Ilona: “Het is toch wel heel prettig om elkaar live te zien in zo’n traject. In het echt maak je beter contact en ik merk dat er ook sneller vertrouwen naar mij toe ontstaat. Daarnaast heb je vaak ook sneller de benodigde informatie bij de hand, zoals internetbankieren of andere financiële documenten.’’
Meer rust en vertrouwen
Hoewel hij nog midden in het traject, voelt Edi zich al een stuk beter over zijn financiële situatie: “Dankzij de hulp van mijn werkgever en Ilona heb ik nu al zoveel meer rust en duidelijkheid. Ook thuis is het beter geworden. Ik heb in het verleden thuis vaak gezegd dat het helemaal goedkomt, terwijl het twee maanden later dan weer fout ging. Door dit traject heb ik veel meer vertrouwen en kan ik positief naar de toekomst kijken.’’ Ook Ilona is positief over het traject. “We kijken samen vooruit en ik zie hoe hard Edi zijn best doet. Zo heeft hij ook extra werk aangenomen om meer inkomsten te krijgen. Dat zegt ook wel iets over hoe gemotiveerd hij is.’’
Ga het gesprek aan
Wat Ilona andere werkgevers tot slot wil meegeven? ‘’Zorg dat je de signalen van geldzorgen herkent zodat je op tijd actie kunt ondernemen. Een duidelijk signaal is loonbeslag. Een iets minder duidelijk signaal is wanneer iemand een voorschot wil. En een nog minder duidelijk signaal is wanneer iemand somber is en zich steeds verder terugtrekt. De belangrijkste sleutel: ga het gesprek aan. Neem het initiatief om te praten met je medewerkers over geldzorgen. En schakel hulp in om jouw medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen om weer rust over hun financiën te krijgen. Wij helpen je graag!’’
Bekijk direct het het aanbod van budgetcoach.nl om jouw medewerkers met geldzorgen te ondersteunen.