“Een goede balans is de basis, anders vallen mensen uit” – hoe stichting Kwest werk en privé in balans brengt.

Uit onderzoek van PGGM&CO blijkt dat 35% van de medewerkers in zorg en welzijn een slechte werk-privé-balans ervaart. Vaak met ziekte of uitval tot gevolg. Wat kun je als werkgever doen? Irene Bui is sinds 6 jaar directeur-bestuurder bij Stichting Kwest, een kinderopvangorganisatie in Westland met 30 locaties en meer dan 250 medewerkers, vrijwilligers en gastouders. In gesprek met Irene vertelt ze hoe Kwest werkt aan een gezonde werk-privébalans voor haar medewerkers.

“Ik vind het vreselijk dat zo veel mensen in de sector een slechte werk-privébalans ervaren. Een goede balans is de basis, anders wordt het werk zwaar en vallen mensen uit. Gelukkig zien we binnen onze eigen organisatie een positievere trend. Uit onze interne meting blijkt dat medewerkers een goede balans ervaren tussen werk en privé. Ze geven een 4,3 op een schaal van 1 tot 5. Dat is natuurlijk geen reden om achterover te leunen, maar het is wel een bevestiging dat de stappen die we hebben gezet effect hebben. We vergelijken dit ook met onze metingen uit 2020, en dan zie je echt een stijgende lijn. Dat geeft vertrouwen en laat zien dat investeren in welzijn van medewerkers loont.”

Een vrijwillige vitaliteitscheck heeft ons erg geholpen

“Er zijn natuurlijk altijd meerdere acties, maar een belangrijke stap voor onze organisatie was een korte vitaliteitscheck die we beschikbaar hebben gesteld voor alle medewerkers. Je kunt het vergelijken met een PMO, alleen wat kleinschaliger. Deze vitaliteitscheck was vrijwillig en ging niet alleen over de fysieke gezondheid, maar ook over mentale veerkracht en balans. Wanneer bleek dat iemand ergens op vastliep, was er direct een vervolg mogelijk met een externe professional. Dat verlaagt de drempel om er iets mee te doen en voorkomt dat mensen te lang met spanning blijven rondlopen. Daarnaast zijn we echt het gesprek gaan voeren. Niet één keer per jaar, maar regelmatig.”

Aansturen op een open cultuur met oog voor elkaar

“We sturen aan op een open cultuur met veel aandacht voor elkaar en de kinderen. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat medewerkers zich vrij voelen om zich te uiten, zonder zich zorgen te maken over de gevolgen. Het is niet altijd makkelijk, maar we proberen een werkomgeving te creëren waarin collega's elkaar helpen. Als een medewerker bijvoorbeeld naar de dokter moet of iets privé moet regelen, proberen we samen te kijken wat we kunnen regelen op de locatie om die medewerker te helpen. Ook kleine dingen, zoals korting op een sportschoolabonnement, helpen om de medewerkers net dat beetje extra steun te geven."

“Een andere grote verandering is de span of control van de locatieverantwoordelijken. We zagen in een eerder MTO dat zij simpelweg te veel hooi op hun vork namen. Te veel medewerkers onder zich, verspreid over te veel locaties. Daardoor werd het contact vluchtiger en raakten medewerkers sneller uit beeld. Sindsdien hebben we die span of control bewust verkleind. Leidinggevenden zijn nu verantwoordelijk voor minder medewerkers en minder locaties. Dat geeft lucht, en het betekent dat er weer écht ruimte is voor persoonlijke aandacht. De locatieverantwoordelijken spelen namelijk een belangrijke rol in het ondersteunen van medewerkers, ook als er iets in de privésfeer speelt.”

Aan de slag met energievreters

"Daarnaast werken we aan de energievreters op de werkvloer. Een goed voorbeeld is het schoonmaakwerk: vroeger moesten medewerkers na hun werkdag zelf de schoonmaak doen, dat zorgde voor extra stress. Daarom hebben we ervoor gekozen om een externe schoonmaakdienst in te schakelen. Dat was wel een investering, maar het heeft geholpen om de werkdruk te verlichten. Verder zijn we ook continu bezig om te kijken hoe we communicatie kunnen verbeteren. We gebruiken bijvoorbeeld intranet voor belangrijke mededelingen, maar we merken dat de hoeveelheid e-mails soms als overweldigend wordt ervaren. Dus daar willen we verder naar kijken, zodat we de communicatie effectiever kunnen maken voor iedereen. Mijn rol hierin is vooral faciliterend, zodat we strategische besluiten nemen die bijdragen aan onze missie: 'Voor en door Westland werken aan duurzame en maatschappelijke ontwikkeling van mensen.' Zo zorgen we voor een heldere koers en een gedeeld begrip van wat belangrijk is voor zowel de organisatie als de medewerkers."

Stel grenzen, het werk stopt nooit

“Wanneer je anderen wilt helpen met hun werk-privébalans, is het goed om eerst naar die van jezelf te kijken en te reflecteren op je eigen uitdagingen. Ik probeer medewerkers te helpen bij het bewaren van de balans door ze te leren grenzen te stellen. Ik heb geleerd dat het stellen van kaders essentieel is. Zo kun je als leidinggevende of collega ook anderen ondersteunen, vooral in een sector waar de werkdruk soms toeneemt door onverwachte situaties, zoals ziekte van een collega of agressie. Het gaat erom dat je die balans voor jezelf en voor anderen bewaakt, zodat iedereen zijn werk goed kan doen en zich ondersteund voelt.”

 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een vitaliteitscheck?

Lees hier meer.