logo-pggm
Financiële fitheid 1-6-2022

Deze 10 life events hebben de grootste invloed op je medewerkers

Het leven bestaat voor de meeste mensen voor een groot deel uit werken. Toch is leven meer dan werken alleen. Maar soms gebeuren er dingen in iemands bestaan die direct invloed hebben op de werkvloer. Bijvoorbeeld omdat hij of zij tijdelijk minder productief is door stress of zorgen. Deze 10 life events hebben de grootse invloed op je medewerkers.

In 1967 publiceerden psychiaters Holmes en Rahe een schaal van ‘stressvolle life events’. De psychiaters gaven elke stressvolle gebeurtenis een aantal punten. Hiermee bereken je de kans op uitval door ziekte - bijvoorbeeld een burn-out - of depressie. Dit doe je door het aantal punten van de gebeurtenissen die het afgelopen jaar zijn voorgevallen bij elkaar op te tellen. Bij een totaal van 300 punten of meer is de kans heel groot dat de persoon uitvalt. Bij een score tussen de 150 en 300 is deze kans redelijk. Is de totaal score150 punten of minder? Dan valt de stress vaak mee en is de kans op uitval klein.

10 life events die invloed hebben op je medewerkers

De meeste mensen kunnen wel omgaan met een beetje stress. Zelfs als dit over een langere periode is. In één keer grote stress ervaren is meestal ook geen probleem. Maar stapelen de stressvolle gebeurtenissen zich op? Dan is het vaak lastig om er goed mee om te gaan. Dit zijn volgens Holmes en Rahe de 10 life events met de grootste gevolgen:

1. Dood van je partner of kind – 100 punten
2. Scheiding – 73 punten
3. Scheiding van tafel en bed – 65 punten
4. Gevangenisstraf – 63 punten
5. Dood van een naast familielid – 63 punten
6. Persoonlijk verwonding of ziekte – 53 punten
7. Huwelijk – 50 punten
8. Ontslag – 47 punten
9. Pensioen – 45 punten
10. Herstel van je relatie – 45 punten

Extra stress door geldzorgen

Life events zijn emotionele gebeurtenissen in het leven die positief of negatief het gevoel van geluk en tevredenheid beïnvloeden. Vaak hebben deze momenten ook grote gevolgen op de financiële situatie. Dit zorgt voor extra stress door geldzorgen en soms zelfs voor geldproblemen. Hoe eerder deze zorgen besproken worden, hoe beter. Een medewerker met geldzorgen kost namelijk (veel) meer dan je denkt!